Leta i den här bloggen

fredag 7 maj 2010

The deed is done..


EKONOMI. Smaka på ordet. Läran om att hantera resurser. Mycket har handlat om detta ämne den här veckan. Vi har gjort en investering, inte tu tal om annat. Man hittar sitt drömboende och satsar kapital, tid och känslor i det. Boendekostnadskalkyler, ränteberäkningar, gemensamma konton för insättningar av medel för framtida projekt...


För någon som är van vid att kalkylera, göra vinstprognoser och beräkna risker vid inköp kommer de känslomässiga bitarna i skymundan. Jag vill inte vara sådan, men jag kan inte hjälpa det. Bakom varje inredningsdetalj, hur liten den än må vara, döljer sig en liten kalkyl. Maria ser det här med andra ögon än jag. Det är högst troligt att hon besitter en syn på det här som jag verkligen behöver. En infallsvinkel som inte är i samma behov av ett väl underbyggt förarbete i form av beräkningar och riskbedömningar. Jag vet att jag kommer att älska huset, att jag kommer att kasta mig över det och forma det till ett ställe jag aldrig kommer att vilja lämna, men just nu har jag svårt att ta till mig de känslomässiga värdena i det.


Tidigare i veckan gjorde vi ett besök till IKEA. Planen var att uppnå enighet kring hur vårt kök ska se ut. Jag tror att det kommer att bli skitbra, trots lite dividerande kring huruvida rosa är ok att ha i ett kök eller inte. Vid det här laget har jag insett att orden "jag vill ha" är något jag kommer att få höra ofta, och något jag kommer att bli tvungen att lära mig att hantera. Jag hoppas att Maria lär sig att hantera mina "jag ska"...


Mr Bister


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar