Leta i den här bloggen

torsdag 29 september 2011

Läggdags

När Morris ska sova....

De första tecknen på att lillen börjar bli trött är att han börjar låta lite som ett ånglok.. Tuuuut tuuuut om ni förstår.. Han tjuter som en vissla och ett otränat öra kan tro att detta beror på uppspelthet och glädje när det egentligen handlar om att han "gnäller" för orken börjar tryta. Efter det kommer slängiga kroppsrörelser som ofta kan bli lite våldsamma mot mamma eller pappa..Han kastar med den lilla kroppen hit och dit och slänger runt med sina små knubbiga armar som släggor.

Så här till kvällen så börjar denna procedur ca kl 17:30 och då är det dags för pappan att tvätta och sätta en pyjamas på  lillgrodan. Efter det tar mamman över (det är lugnast så) Då sätter vi oss i soffan i vardagsrummet eller så dansar vi runt i rummet till några vaggsånger som jag samlat på en lista på Spotify. Både Morris och jag gillar "Thula Sana" av Carola.
Första gången jag hörde den hade min före detta svägerska (men fortfarande goda vän) Ulrika fått sitt första barn. Vi satt i deras lägenhet i Uppsala när hennes fina lilla dotter började bli trött och Ulrika satte på denna sång på en CD skiva i deras vardagsrum och dansade Med lillan på axeln tills bebisen hängde som en liten sovande trasdocka på hennes axel. Detta fick både mig och min förra svärmor rörd till tårar och jag tänkte att jag skulle spela den för mitt barn en dag också. Och så blev det.

De flesta kvällar gungar jag Morris till sömns till takterna av Carolas Thula Sana och han tycker nog det är (nästan) lika mysigt som jag.

 Videon är lite jobbig att titta på då Carola försöker sig på några afrikanska "moves" som hon inte riktigt behärskar, men sången är fantastisk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar