Leta i den här bloggen

onsdag 6 januari 2010







Min älskade Anna fyller vuxen imorgon... Nu är det hennes tur att uppgradera till version 3.0 av sig själv. 80-talister över hela världen började obekvämt skruva på sig när klockorna hade slagit tolv och allt skålande och sluddriga "gott nytt" önskningar hade klingat ut.

För min egen del så måste jag säga att jag verkligen förlikat mig med min ålder nu... Min far sade det så bra när jag muttrade som en trotsig tonåring över hur gammal jag plötsligt kände mig. Han sade - Lilla gumman, du är vacker som en dag och nu äntligen vuxen nog att veta vem du är. De orden etsade sig fast i mitt hjärta.
Är det verkligen så tänkte jag?? Att jag inte förändrats något speciellt utseendemässigt har jag förstått.. Behöver varken silicon eller botox än (även om jag inte är främmande för att använda mig av dessa hjälpmedel när jag blivit äldre), men vet jag vem jag är nu?

Till och från så inser jag den styrkan som jag har behövt de senaste åren och den järnviljan och intelligensen som jag har dragit nytta av för att ta mig ur den situationen. Ser om och om igen hur andra i liknande situationer bara ramlar tillbaka i sin onda cirkel och fortsätter leva livet i misär och tråkigheter. Stötte på en text idag som fick mig att förstå vilken mental styrka som faktiskt har behövts för att gå vidare.

"Den som blir i psykopatens grepp tappar dag för dag självförtroendet, verkligheten livsglädjen och med det även orken att frigöra sig.
En psykopats grepp över någon annan kan bli så stark att det egna jaget och självkänslan utplånas, man kan likna det vid att bli eller vara förslavad.

Den som hamnat i den situationen och vill komma från plågoranden står troligen inför sitt livs svåraste uppgift, som psykopat och därmed obefintlig empati tillåter han sig grymma känslomässiga handlingar och även fysiskt våld är vanligt, hans makthunger tillåter inga förluster utan strid.

Det enda språk en psykopat förstår är sitt eget nämligen ondska och hårdhet, den som är snäll och medgörlig blir en stor förlorare och tvärt om den starka med skinn på näsan klarar sig bättre och kan lämnas i fred, en psykopat dras till de som kan duperas och luras.

För att lösgöra sig ur psykopatens grepp behövs stor ork, envishet, inte ta ett steg tillbaka, kapa all kontakt och göra sig immun mot falska löften och lögner."



Det slog mig även att 3 av mina närmsta vänner har gått igenom samma sak och är nu på andra sidan och håller huvudet högt. Jag antar att lika barn leka bäst? Grattis hela j..la dagen till oss ellerhur tjejer ;).


Vi har alla gjort det på lite olika sätt men ändå tagit oss igenom labyrinten av galenskap och vanvett... 2 av oss hade inget annat val än att dra in polis och myndigheter för att få slut på eländet, en annan gör som hon alltid gör och "rymmer hemmifrån" och min eget sätt var genom kunskap. Läsa, rota och förstå sig på hur dessa människor fungerar har gjort mig så stark och (förhoppningsvis) imun mot dessa äckliga smilfinkar som paratiserar och kontrollerar friska och sunda människor för deras egna sjuka behov.

Där fanns svaret. Nu vid 30 är jag fortfarande "vacker som en dag" som min käre far så fint sade det (ja det finns väl fler som sagt det också;)) och så mentalt stark att leva efter det mest hårdslående Titti citatet som någonsin sagts "känner du dig som en dörrmatta? Stäng dörren" Amen Titts.


Love you girls...


1 kommentar: