Leta i den här bloggen

tisdag 6 december 2011

Thank god för Hälsocentralen

Sorry att jag legat på latsidan med bloggen igen. Vi har varit så himla krassliga här hemma och min tid har framförallt gått till att vyssa och sjunga för min stackars febriga son.

Inatt hade jag inte fått en blund när klockan var runt 3 tiden och min stackars pojke bara rosslade och rosslade och jag var nästan rädd att att han skulle kvävas av allt förbannat slem. Jag försökte suga ur lite snor ur näsan med "Otribaby´n" och det resulterade i att han kräktes upp flera deciliter med slem. Förtvivlat ringde jag 1177 och pratade länge med en lugnande syster "Lotta" som rådde mig att kontakta HC på morgonen för att han skulle få lite hjälp.

Väl på Hälsocentralen idag fick vi träffa en doktor som lyssnade, kikade och tog halsodling på min lilla knasboll. Halsodlingspinnen var ett tortyrredskap i min egen barndom som min kära mor (som jobbat inom sjukvård hela sitt liv) viftade med i tid och otid. Jag var nämligen ett riktigt "halsbarn" och fick till slut ta bort mandlarna vid 9 års ålder. Men innan det var det alltså ett oräkneligt antal odlingar som skulle stoppas ner och krafsas runt i min lilla hals.

Därför rös jag extra mycket av att se min lilla få göra samma sak idag.

Hur som helst så var det inte bakteriellt och då får man åka hem men matnyttiga och helt obekanta råd som "högläge, dricka varm välling (brukar sällan servera honom kall välling) och näsdroppar". SHIT! vad skulle man göra utan hälsocentralen. En flaska slemlösande hostmedicin lyckades jag iallafall tjata till oss och vid hämtning av den så tyckte apoteksbiträdet (heter det så?) att även hon måste ge mig några av dessa guldkorn till råd. "Högläge", "näsdroppar" och "låt honom inte dricka mjölk innan läggdags" klämde hon i med när jag stod och försökte manövrera visakortet med Morris sovandes på ena armen och väskan, plånbok och kort i den andra handen.

När jag kom ut till bilen och satte mig i förarsätet lärade jag fälla ner sminkspegeln för att se om det stod "IDIOT" med stora feta bokstäver på pannan.

 Nääää.. ska man ligga i högläge när man har mycket slem i halsen, vad är detta? Har jag aldrig hört förut i mitt 32 åriga liv. Jag som alltid lagt mig på den plattaste kudden jag kunnat hitta, svept 10 glas kall, slembildande mjölk innan läggdags och denna nymodighet vid namn "näsdroppar" måste jag lära mig manövrera snarast för min sons skull :S.

Hur som helst så sover lillknas nu och förhoppningsvis får jag och Jimmy också några timmar sömn inatt innan solen går upp igen.

Hur som helst så vart mitt och Neas pepparkakshus klart idag och har redan fått en hyresgäst

Såhär skulle det kunnat se ut


Men istället ser det ut såhär. Lägg märke till den något förvirrade vätten Roland som nyss ofrivilligt flyttat in. Lägg även märke till att självaste Tomten är på väg ner i skorstenen för att ge Roland lite välförtjänta klappar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar