Leta i den här bloggen

tisdag 1 mars 2011

Jag får ofta värk och domningar i händerna nu när jag är gravid. Varför?

Värk och domningar i händer och fingrar, i motsats till de stickningar du kan få när händerna eller fötterna somnar, orsakas förmodligen av karpaltunnelsyndrom. Detta tillstånd beror på den svullnad och viktökning som följer på graviditeten och som gör att nerverna i handleden kläms ihop. Smärtan är ofta koncentrerad till tummen, pekfingret, långfingret och halva ringfingret. Som tur är så är detta inte något som drabbar alla gravida kvinnor och för dem som får det är det ofta ganska lindrigt och tillfälligt. Men för en del kan problemet bli allvarligt och vara i flera månader.


Jaha! Ja men varför inte. När man tror att man har fått lida sig igenom varje liten gravidåkomma som går att få, så slänger vi på en till på högen när vi ändå är igång.

Nä nu lät jag aningen bitter. Jag har ju inte haft problem med blodtrycket än så jag kan med lite tur klara mig från havandeskapsförgiftning (ta i trä).
Halsbrännan och de sura uppstötningarna kan ju iof kicka in lite hårdare för de ska tydligen vara en indikation på att bebisen har mycket hår och det gillar vi ju.

Det absolut viktigaste är att grodan mår bra, sen kan mamma ha hur mycket ischias, karpaltunnel, astma och dubbelhaka som helst PUNKT:)

I dag spelar Jimmy inte judo, vilket betyder att det är Leif GW (det lilla charmtrollet) på tv som följs av Genierna i Big brother huset.
Jag fick helt sonika en bok i present av min älskling när han kom hem från jobbet idag. Den ska jag börja plöja om en liten stund. Jag har i alla fall förhandlat bort sista kissrundan med Vovven ikväll :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar